Plaza Iklan Popular Posts

30 Jul 2012

PlazaIklan: Kereta hilang dipajak jurujual

Tajuk Iklan*:Kereta hilang dipajak jurujual
Web Site:http://www.sinarharian.com.my/edisi/melaka-ns/kereta-hilang-dipajak-jurujual-1.71049
Name*:Kereta hilang dipajak jurujual
Email*:noreply@gmail.com
Isi Iklan Anda*:ALOR GAJAH - Kepercayaan yang diletakkan seorang lelaki kepada jurujual untuk menjaga keretanya sementara pulang ke kampung mendapatkan wang untuk membayar tunggakan kereta berkenaan hilang apabila kereta dibelinya itu 'dipajak' kepada orang lain.

Itulah nasib yang dialami Saidi Sebot, 49, yang kehilangan kereta Proton Persona yang diserah kepada seorang jurujual kereta untuk menjaganya dari ditarik balik, namun apa yang diharapkan berlaku sebaliknya.

Difahamkan, kereta milik Saidi itu mengalami tunggakan sebanyak tujuh bulan akibat masalah kewangan yang dialami dan nekad menyerahkannya kepada seorang jurujual kereta bagi mengelak ditarik bank.

Malangnya, keretanya itu dipercayai dipajakkan kepada pihak ketiga menyebabkan dia mengalami kerugian hampir RM60,000 setelah keretanya lesap tanpa dikesan.

Saidi dari sebuah tanah rancangan Felda, dekat sini mendakwa, seorang lelaki yang juga jurujual kereta berusia 24 tahun berjumpa dengannya pada April lalu menyatakan keretanya sudah tertunggak tujuh bulan.

Menurutnya, jurujual itu meminta kunci kereta diserahkan kepadanya untuk penyimpanan sementara di dalam stor.

"Saya yang tidak tahu apa-apa hanya menurut sahaja tanpa memikirkan muslihat sebenar.

"Malah jurujual itu turut memberikan jaminan yang saya boleh mengambil semula keretanya dengan bersyarat saya perlu menjelaskan semua ansuran bulanan yang tertunggak," katanya.

Saidi berkata, kemudiannya saya berbincang dengan isteri, Sulabiah Sanang, 47, sebelum pulang ke kampung di Perak untuk mengambil sedikit wang.

"Selepas dua bulan saya datang ke bank bagi membuat ansuran kereta sebanyak RM1,600 untuk tiga bulan dan mengambil semula kereta.

"Malangnya saya dimaklumkan pihak bank bahawa kereta saya tiada dalam simpanan mereka dan pihak bank meminta saya berhubung dengan jurujual berkenaan," katanya.

Katanya, ketika menyerahkan resit bayaran kepada jurujual berkenaan untuk menuntut kereta, jurujual itu cuba mengelak dan berdalih sebelum mendakwa keretanya hilang.

"Selepas didesak beberapa kali saya dimaklumkan kereta saya sudah dipajakkan kepada pihak ketiga dengan sejumlah bayaran yang ditetapkan dan katanya ia boleh diambil semula.

"Saya minta dia mengambil kereta yang dipajakkan itu dan menyerahkan semula kepada saya tetapi jurujual itu mencabar saya untuk mengambil kereta itu sendiri," katanya.

Bimbang sesuatu tidak diingini berlaku, Saidi membuat laporan di Balai Polis Hutan Perca, dekat sini awal Jun lalu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Shaifuddin Shaharuddin berkata, pengadu menyerahkan keretanya kepada sebuah syarikat kereta untuk disimpan.

"Kemudian penarik kereta dari sebuah bank datang dan mengambil kereta berkenaan setelah penyewanya gagal menjelaskan ansuran bulanan dan kereta ada dalam simpanan bank," katanya.
Foto Upload (2M max):Kereta hilang dipajak jurujual.jpg



Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...